nie można otworzyć pliku – wygląda na uszkodzony
Problem
Podczas próby otwarcia pliku wyskakuje komunikat:
“Niepoprawny plik rysunk”
Rozwiązanie
Z reguły jeśli dojdzie do awarii Autocada w trakcie pracy to przy nastepnym otwarciu wyświetla się informacja o plikach możliwych do odzyskania.
Jeśli tak się nie stanie to w pierwszej kolejności należy spróbować użyć funkcji PLIK>NARZĘDZIA RYSUNKOWE > NAPRAW i wskazać plik który chcemy otworzyć.
Jeśli ta operacja się nie powiedzie. Należy poszukać w katalogu w którym ten plik był podczas pracy na nim plików:
nazwa_uszkodzonego_pliku.bak
nazwa_uszkodzonego_pliku.ac$
nazwa_uszkodzonego_pliku.sv$
Jeśli nie ma ich we wspomnianym katalogu należy wejść do katalogu:
c:Documents and Settingstu_nazwa_uzytkownikaUstawienia lokalnetemp
i również przeszukać tych plików szeregując wszystkie pliki po dacie i wyszukując najnowszy plik w jednym z wyżej wymienionych fomatów ale niekoniecznie dokładnie z identyczną nazwą jak plik, który nie daje się otworzyć. Jeśli znajdziemy plik na przykład z godziny 13 z tego samego dnia gdy pracowaliśmy na uszkodzonym teraz pliku a uszkodzony plik ma w kolumnie data modyfikacji zbliżoną godzinę (np. 13.20) to istnieje podejrzenie że znaleziony plik zawiera poprawną postać rysunku który nas interesuje. W takim wypadku należy przegrać go np. na pulpit i użyć wspomnianej na samym początku instrukcji NAPRAW do jego otwarcia.
Jeśli wszystkie z powyższych metod zawiodą to najczęście musimy się pogodzić z permanentą utratą danych.
Można co prawda użyć program jak undelete do przeszukania obu folderów (folderu w którym był plik oraz folderu temp) i sprawdzenia czy nie ma tam obecnych możliwych do odzyskania plików *.bak, *.sv$, ac$ jednak często nie daje to rezultatów.