Analiza długości dojścia ewakuacyjnego w Autodesk Revit 2020 – Biuletyn Revit 04/2019
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/05/PROCAD_avatar_-56x56.jpg)
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2022/05/procad-artilcle-thumb-sample.jpg)
W najnowszej odsłonie Autodesk Revit (2020) dodano narzędzie do analizy trasy. Ścieżka przejścia, bo o tym mowa, umożliwia analizowanie odległości pomiędzy dwoma wybranymi punktami w modelu.
Wstawia się ją poprzez wybranie punktu początkowego i punktu końcowego. Analiza modelu i generowanie ścieżki przejścia są oparte na elementach modelu traktowanych jako przeszkody wzdłuż wyznaczonej linii. Obliczona ścieżka przejścia będzie omijać elementy modelu znajdujące się w strefie analizy i będzie uwzględniać najkrótszą odległość między punktem początkowym, a końcowym.
Narzędzia tego możemy użyć między innymi do analizy długości dojścia ewakuacyjnego lub przejścia ewakuacyjnego i tym właśnie zajmiemy się w bieżącym wydaniu biuletynu.
Wstawmy sobie pierwszą ścieżkę, aby zobaczyć, jak działa ta funkcja. Z zakładki „Analiza” wybierzmy narzędzie „Ścieżka przejścia”.
W zakładce, która pokazała się po uruchomieniu narzędzia, możemy zmienić rodzaj linii jaką rysowana będzie ścieżka.
Aby wytyczyć pierwszą ścieżkę dojścia ewakuacyjnego kliknę na środek otworu drzwiowego, wyjściowego z pomieszczenia, wstawiając punkt początkowy ścieżki. Drugi końcowy punkt ścieżki wstawię w środku otworu drzwiowego prowadzącego w moim przypadku do klatki schodowej.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_2.png)
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_3.png)
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_4.png)
Po wykonaniu powyższego, automatycznie zostanie stworzona ścieżka. Po kliknięciu na linię ścieżki w polu właściwości wyświetlą się informacje dotyczące danego przebiegu.
Autodesk Revit w wersji 2020 rozpoczyna generowanie trasy ścieżki przejścia nakładając na rzut siatkę, rozdzielczość siatki jest stała i wynosi 0,2m. Dla każdej komórki zostaje przypisana wartość odzwierciedlająca odległość od punktu końcowego ścieżki. Komórki zawierające kategorie zdefiniowane jako przeszkody są usuwane z listy rozważanych komórek. Na podstawie tych obliczeń program generuje ścieżkę początkową, tworząc węzły w punktach środkowych komórek wzdłuż najkrótszej ścieżki.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_5-150x150.png)
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_6.gif)
Program Revit odsuwa poszczególne węzły na ścieżce o 0,3m od przeszkód (0,25m w celu uwzględnienia promienia ciała i 0,05m w celu zapewnienia swobody ruchu). We właściwościach ścieżki możemy odczytać czas potrzebny do przebycia tej trasy. Czas ten jest obliczony dla prędkości „spaceru” (3 mile/godzinę to jest 4,828 km/h). Wartości promienia od przeszkody oraz prędkości „spaceru” nie można edytować i zmieniać.
Tworząc kolejną ścieżkę omówię zagadnienia dotyczące wskazywania i omijania przeszkód podczas wytyczania jej przebiegu. W tym celu stworzę ścieżkę z otworu drzwiowego skierowanego na zewnątrz pomieszczenia, w znany nam już sposób. Revit podczas analizy domyślnie nie uznaje za przeszkody: elementy ukryte, wyburzone oraz elementy podrysu.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_7.png)
Po wytyczeniu ścieżki zauważyć można, że przebiega ona przecinając skrzydła drzwi, natomiast zauważa i omija rząd krzeseł. Dzieje się tak dlatego, że w domyślnych ustawieniach analizy ścieżki przejścia, drzwi oznaczone są jako obiekty, których nie należy uznawać za przeszkody. Zmienić to możemy rozwijając menu „Ustawienia analizy trasy” klikając na strzałkę w prawym dolnym rogu polecenia „Ścieżka przejścia”.
W panelu z ustawieniami analizy trasy możemy dodać kolejne elementy lub wyłączyć już zaznaczone, w przypadku ustawień w moim pliku, wyłączone z wykrywania jako przeszkody są drzwi, dlatego zostały one przecięte ścieżką przejścia.
Aby moja ścieżka omijała skrzydła drzwi odznaczę ten element z listy, włączając je do przeszkód wykrywanych podczas analizy.
Zastosowanie wprowadzonych zmian trzeba wymusić, zaznaczając ścieżkę lub ścieżki, które chcemy zaktualizować, po czym wybrać z menu wstążki polecenie „Aktualizuj
Po wykonaniu aktualizacji wprowadzone zmiany zostaną zastosowane dla zaznaczonych wcześniej ścieżek przejścia.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_11.png)
W zakładce „Ustawienia analizy trasy” mamy możliwość ustawienia „Strefy analizy w rzucie”. Parametry te przedstawiają przedział wysokości nad poziomem widoku, w którym ma być określana analiza ścieżki przejścia, a tym samym wyszukiwane przeszkody. Jeżeli na danym poziomie wstawione są elementy o wysokości 10cm, a parametr „Dół” ze „Strefy analizy w rzucie” określony jest na więcej niż 10cm, elementy te zostaną pominięte i nie będą uwzględnione jako przeszkody przy wyznaczaniu ścieżki. Podobnie sytuacja wygląda dla elementów zamocowanych na suficie, jeżeli nie ograniczymy odpowiednio maksymalnej wysokości analizy, lampy lub inne elementy wystające z sufitu będą miały wpływ na poprowadzenie ścieżki analizy. Na schemacie poniżej wskazano odpowiednie wysokości:
1. Parametr „Dół (powyżej poziomu widoku),
2. Parametr „Góra (powyżej poziomu widoku),
3. Przestrzeń, w której przeprowadzana jest analiza.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_12.png)
Wiemy już jak działa narzędzie do tworzenia ścieżki przejścia, znamy jego ustawienia i możliwości. Wykorzystajmy tę wiedzę wprowadzając ścieżki przejścia, jako dojścia ewakuacyjne od drzwi każdego z pomieszczeń do klatek schodowych lub wyjść na zewnątrz dla naszego przykładowego modelu. W miejscach, w których nie ma pewności co do krótszej długości ścieżki, wstawiłem po dwie ścieżki dla każdego z dojść. To efekt takiego działania.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_13-1024x841.png)
W celu przeprowadzenia szybkiej analizy, wykrywającej długości przekraczające wymagania, stwórzmy sobie filtr, który będzie ten parametr sprawdzał. W tym celu przejdźmy do zakładki „Widok”, wybierzmy polecenie „Widoczność / Grafika” lub wywołajmy tę funkcję skrótem „VG”. W oknie „Nadpisania widoczności / grafiki” wybierzmy zakładkę „Filtry”. Dodajemy nowy filtr.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_14.png)
W oknie filtry, które się nam otworzy wybieramy, tworzymy nowy parametr (1), następnie nadajemy nazwę dla parametru (2), na liście filtrów wybieramy „Architektura” (3), z kategorii rozwijamy zakładkę „Linie” i wybieramy „Linie ścieżki przejścia” (4), następnie z pola „Reguły filtru” rozwijamy listę z parametrami i wybieramy „Długość” (5), po czym ustawiamy warunek na „jest większy niż” (6) i określamy maksymalną długość dojścia (7). W moim przypadku 40m. Po tak stworzonym filtrze zamykamy okno zatwierdzając „OK”. Z kolejnego pola wybieramy utworzony filtr i zatwierdzamy klikając „OK”.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_15.png)
Po utworzeniu filtra dodajmy go do naszego widoku, w oknie „Nadpisania widoczności / grafiki” zaznaczmy „Widoczność”, następnie nadpiszmy linie i kolory, aby zastosowanie naszej reguły było czytelnie odwzorowane na widoku. Zatwierdźmy obydwa okna klikając „OK”.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_16.png)
Po zastosowaniu filtra otrzymujemy czytelny podgląd spełnienia warunku długości dojścia ewakuacyjnego.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_17-1024x837.png)
Na podglądzie widać, że warunek nie został spełniony dla wszystkich długości dojść ewakuacyjnych. W celu sprawdzenia oraz przeanalizowania długości poszczególnych dojść stworzymy zestawienie, które pokaże nam dokładne wartości. W tym celu przejdę do zakładki „Analiza”, wybiorę polecenie „Zestawienie / Ilości”, następnie wybieram z listy filtrów „Architektura” (1), jako kategorię rozwijam zakładkę „Linie” i wybieram „Linie ścieżki przejścia” (2). Ewentualnie mogę zmienić nazwę zestawienia, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_18.png)
Kolejnym krokiem będzie dodanie następujących parametrów do zestawiania: Poziom, Długość i Czas. Następnie sformatuję zestawienie wchodząc w zakładkę „Sortowanie i grupowanie” oraz ustawienie sortowania według „Długości”. Teraz przejdę do zakładki „Formatowanie”, zmienię format jednostki dla parametru „Długość” na metry z dwoma miejscami po przecinku oraz wyrównanie w prawo dla parametrów „Długość” i „Czas”
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_19.png)
Aby moje zestawienie było równie czytelne jak rysunek rzutu kondygnacji, utworzę dla parametru „Długość” format warunkowy przechodząc do zakładki „Formatowanie” w oknie edycji zestawienia i wybierając parametr „Długość” wskazuję „Format warunkowy”.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_20.png)
W oknie „Formatowanie warunkowe” wybiorę „Próba” jako „Większy niż” (1), w polu „Wartość” wpiszę 40m (2), zmienię kolor tła dla wyróżnienia warunku na czerwony (3), zatwierdzę obydwa okna klikając „OK”
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_21.png)
Efektem końcowym naszych działań będzie zestawienie, w którym ścieżki przejścia dłuższe niż 40m oznaczone będą wybranym kolorem. Długości będą posortowane również w zestawieniu od najkrótszej. Jednocześnie dostaniemy też informację o czasie przejścia danej ścieżki z prędkością 4,828 km/h.
![](https://www.procad.pl/wp-content/uploads/2023/01/biuletyn_revit_042019_22.png)
Sławomir Walewski
Specjalista CAD/BIM
PROCAD SA