Największe w Polsce bezpłatne warsztaty komputerowe Revit Online | 25 – 27 listopada 2024 Zarezerwuj swoje mijesce już dziś!

Sprzęt

7 sierpnia 2023

Sztuczna interligencja w kartach graficznych NVIDIA

PROCAD SA

Wymagania użytkowników co do kart graficznych z roku na rok coraz bardziej rosną. Wymaga się już od nich, nie tylko wyświetlania obrazu na ekranie ale równocześnie prowadzenia skomplikowanych obliczeń, a w przypadku foto realistycznych wizualizacji, podwyższenia jakości obrazu poprzez wykorzystanie techniki śledzenia promieni (ray-tracing).

Firma NVIDIA cały czas pracuje i wprowadza nowe technologie by sprostać wymaganiom stawianym przez twórców nowoczesnego oprogramowania jak i oczekiwaniom użytkowników oddając im do dyspozycji nową generację kart graficznych.

NVIDIA Ada Lovelace, to architektura kart graficznych zaprojektowana z myślą o zapewnieniu doskonałego komfortu gamingu i tworzenia, profesjonalnej grafiki, sztucznej inteligencji i wydajności obliczeniowej.

Sama nazwa Ada Lovelace, to nazwa mikroarchitektury procesora graficznego (GPU) opracowanej przez NVIDIĘ jako następcę architektury Ampere.

Architektura swoją nazwę, Ada Lovelace dostała na cześć Augusty Ady King, hrabiny Lovelace, matematyczki oraz córki angielskiego poety Lorda Byrona. Ada Lovelace była znana m.in. z publikacji na temat mechanicznego komputera Charlesa Babbage’a, zwanego maszyną analityczną. Często  uważana jest za pierwszego programistę na świecie.

Technologia Ada zapewnia największy generacyjny wzrost wydajności w historii firmy NVIDIA.

Architekturę układów graficznych Ada zaprojektowano z myślą o zapewnieniu rewolucyjnej wydajności w ray tracingu i opartej na SI grafice neuronowej. Zapewnia znacznie wyższą bazową wydajność układu graficznego i wyznacza punkt zwrotny w odniesieniu do ray tracingu i grafiki neuronowej.

Rdzenie CUDA® oparte na technologii Ada zapewniają podwójną prędkość przetwarzania operacji zmiennoprzecinkowych pojedynczej precyzji (FP32) w porównaniu z procesorami graficznymi poprzedniej generacji. Zapewnia to znaczny wzrost wydajności przepływów pracy związanych z grafiką, takich jak tworzenie modeli 3D, oraz przepływów pracy związanych z obliczeniami, takich jak symulacja pulpitu dla inżynierii wspomaganej komputerowo (CAE).

Rdzenie Tensor czwartej generacji udostępniają i przyspieszają transformacyjne technologie SI, włącznie z NVIDIA DLSS i nową, znacznie zwiększającą częstotliwość generowania klatek techniką NVIDIA DLSS 3. Nowa, czwarta generacja rdzeni Tensor architektury Ada jest niewiarygodnie szybka, zwiększając przepustowość nawet pięciokrotnie – do 1,4 Tensor-petaFLOPS przy użyciu nowego silnika FP8 Transformer Engine.

Rdzenie RT trzeciej generacji NVIDIA sprawiają, że ray tracing w czasie rzeczywistym stał się faktem dzięki wynalezieniu rdzeni RT (odpowiadających za ray tracing) – dedykowanych jednostek układu graficznego, zaprojektowanych specjalnie pod kątem wymagających zadań związanych z ray tracingiem. Trzecia generacja rdzeni RT architektury Ada oferuje dwukrotnie wyższą przepustowość w zakresie obliczeń przecięcia promienia z trójkątem, zwiększając wydajność obliczeniową RT-TFLOP nawet ponad dwukrotnie. Nowe rdzenie RT to również nowe silniki: Opacity Micromap (OMM) i Displaced Micro-Mesh (DMM). Silnik OMM umożliwia znacznie szybsze stosowanie ray tracingu na teksturach opisanych parametrem przezroczystości, często wykorzystywanych w przypadku roślinności, cząsteczek czy ogrodzeń.

Silnik DMM zapewnia nawet 10-krotnie szybsze tworzenie struktury BVH (Bounding Volume Hierarchy) przy nawet 20-krotnie mniejszym zapotrzebowaniu BVH na przestrzeń dyskową, umożliwiając stosowanie ray tracingu w czasie rzeczywistym w geometrycznie złożonych scenach.

Shader Execution Reordering, zaawansowany ray tracing wymaga obliczenia wielu promieni padających na wiele różnych typów materiałów sceny, tworząc sekwencję rozbieżnych, nieefektywnych obciążeń dla jednostek cieniujących (jednostki te obliczają odpowiednie poziomy światła, ciemności i koloru podczas renderowania sceny 3D i są stosowane w każdej nowoczesnej grze). Technika Shader Execution Reordering (SER) dynamicznie reorganizuje te wcześniej nieefektywne obciążenia w sposób znacznie bardziej efektywny. SER może zwiększyć wydajność cieniowania w operacjach związanych z ray tracingiem nawet trzykrotnie, a częstotliwość generowania klatek w grze nawet o 25%.

NVIDIA DLSS 3 to rewolucyjna technika i przełom w grafice opartej na SI, znacząco zwiększająca wydajność. Technika DLSS 3, napędzana nowymi rdzeniami Tensor czwartej generacji i akceleratorem przepływu optycznego w układach graficznych GeForce RTX z serii 40, wykorzystuje SI do tworzenia dodatkowych klatek o wysokiej jakości.

Szeroki wachlarz kart graficznych NVIDIA Ada Lovelace, pozwala optymalnie dobrać produkt do klasy aplikacji i planowanego budżetu, zarówno do notebooków jak i dla stacji roboczych.

Mobilne stacje robocze z nowymi kartami graficznymi dostępne w naszym SKLEPIE.

Potrzebujesz porady od naszych ekspertów? Pomocy w skonfigurowani stacji roboczej na zamówienie? Skontaktuj się z naszymi specjalistami bezpośrednio lub wypełnij formularz:

Barbara Malinowska

Doradca klienta

barbara.malinowska@procad.pl +48 606 839 561

Kacper Adamowicz

Doradca klienta

kacper.adamowicz@procad.pl +48 664 731 005

Gratulacje! Zgłoszenie zostało wysłane

Dbamy o Twoją prywatność.

Dzięki wykorzystaniu rozwiązań takich, jak pliki cookies i pokrewne technologie oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że wyświetlane treści lepiej odpowiedzą na Twoje potrzeby. Więcej informacji znajdziesz w Polityka prywatności.